
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 
 
 

FIRST SECTION 
 
 
 
 
 

CASE OF SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT  
v. AUSTRIA 

 
(Application no. 39394/98) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 

STRASBOURG 
 
 

13 November 2003 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in 
Article 44 § 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision.





SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 1 

In the case of Scharsach and News Verlagsgesellschaft  v. Austria, 
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Mr C.L. ROZAKIS, President, 
 Mrs F. TULKENS, 
 Mrs N. VAJIĆ, 
 Mrs S. BOTOUCHAROVA, 
 Mr A. KOVLER, 
 Mr V. ZAGREBELSKY, judges, 
 Mr F. MATSCHER, ad hoc judge, 
and  Mr  S. NIELSEN, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 28 November 2002 and 
23 October 2003, 

Delivers the following judgment, which was adopted on the 
last-mentioned date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 39394/98) against the 
Republic of Austria lodged with the European Commission of Human 
Rights (“the Commission”) under former Article 25 of the Convention for 
the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 
Convention”) by Mr Hans-Henning Scharsach (“the first applicant), an 
Austrian national, and News Verlagsgesellschaft mbH, the owner and 
publisher of the weekly magazine News with its seat in Vienna (“the 
applicant company”), on 24 October 1997. 

2.  The applicants were represented by Lansky, Ganzger & Partner, 
lawyers practising in Vienna.   

3.  The Austrian Government (“the Government”) were represented by 
their Agent, Ambassador H. Winkler, Head of the International Law 
Department at the Federal Ministry for Foreign Affairs. 

4.  The applicants alleged, in particular, that their conviction for 
defamation under the Criminal Code and the Media Act, respectively, had 
infringed their right to freedom of expression under Article 10 of the 
Convention.  

5.  The application was transmitted to the Court on 1 November 1998, 
when Protocol No. 11 to the Convention came into force (Article 5 § 2 of 
Protocol No. 11). 

6.  The application was allocated to the Third Section of the Court 
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court). Within that Section, the Chamber that 
would consider the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted 
as provided in Rule 26 § 1.  



2 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 

7.  On 19 September 2000 the Court communicated the complaint under 
Article 10 and declared the remainder of the application inadmissible. 

8.  On 1 November 2001 the Court changed the composition of its 
Sections (Rule 25 § 1). This case was assigned to the newly composed First 
Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the Chamber that would consider 
the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted as provided in 
Rule 26 § 1.  

9.  Mrs E. Steiner, the judge elected in respect of Austria, withdrew from 
sitting in the case (Rule 28). The Government accordingly appointed 
Mr F. Matscher to sit as ad hoc judge (Article 27 § 2 of the Convention and 
Rule 29 § 1). 

10.  By a decision of 28 November 2002, the Court declared the 
application admissible as far as it concerned the above complaint under 
Article 10. 

11.  The applicants and the Government each filed observations on the 
merits (Rule 59 § 1). The Chamber having decided, after consulting the 
parties, that no hearing on the merits was required (Rule 59 § 3 in fine), the 
parties replied in writing to each other's observations. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

12.  The first applicant, an Austrian national, born in 1943 and living in 
Vienna, is a journalist by profession. The applicant company is the owner 
and publisher of the Austrian weekly magazine News. 

13.  In 1995 the first applicant published a one–page article under the 
heading “Brown instead of Black and Red? (Braun statt Schwarz und 
Rot?)” in the applicant company's magazine News. In the Austrian political 
context “Brown” means a person or group having some affinity to National 
Socialist ideology, “Black” refers to the People's Party (ÖVP) and “Red” to 
the Social Democratic Party (SPÖ). The article discussed the question 
whether it was possible and desirable to form a coalition government with 
the Austrian Freedom Party (FPÖ) under the leadership of Jörg Haider.  

14.  The first applicant explained why such a coalition government was 
not desirable in his view. He gave nine reasons, each of which was dealt 
with under a separate subtitle. Referring to statements by Haider and other 
FPÖ members, he tackled topics such as the FPÖ's specific view of history, 
its German jingoism (Deutschtümelei), i.e. its chauvinist and nostalgic 
affinity to Germany, its inclination to racism, the opinion poll “Austria first” 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 3 

(Österreich zuerst) initiated by it, its political style and the possible negative 
reaction by foreign countries. 

1. The passage at issue  

“4. Violent Scene (Gewaltszene) 

Right-wing thugs (Braune Schläger), fire-raisers and bomb-throwers have emerged 
from the FPÖ. Leading figures of brown terror, such as Burger, Haas, Honsik and 
Küssel, started their career with the Freedom Party. Under Steger the 'old closet Nazis 
(Kellernazi)' had left the party. Under Haider they are returning and are even allowed 
to run for office. Names such as B., Bl., D., Dü., G., Gr., H., Hat., K., M., Mi., Mrs 
Rosenkranz, S., Sch., St., Su. and W. show that the dissociation from the extreme right 
(Abgrenzung) that is constantly being stressed by Haider has in reality never taken 
place.” 

15.  Mr Steger was the FPÖ's chairperson in the early 1980s when the 
party supported more moderate positions. In 1986 Mr Haider became 
chairman of the FPÖ. Mrs Rosenkranz is a politician, at the material time 
member of the Lower Austria Regional Parliament (Landtag) and deputy 
chairperson of the Lower Austria regional branch of the FPÖ, and, at 
present, member of the Austrian National Assembly (Nationalrat) and 
chairperson of the Lower Austria regional branch of the FPÖ. Her husband 
is a well known right-wing politician and the editor of the magazine “facts” 
(fakten), which is considered to be extreme right-wing.  

2. Defamation proceedings and compensation under the Media Act  

16.  Mrs Rosenkranz filed a private prosecution for defamation (üble 
Nachrede) against the first applicant, and a compensation claim against the 
applicant company under the Media Act (Mediengesetz), in the St. Pölten 
Regional Court (Landesgericht).  

17.  On 21 June 1998 the first applicant was convicted of defamation 
under Section 111 of the Criminal Code (Strafgesetzbuch). The court 
sentenced him to a fine of 40 daily rates (Tagessätze) of ATS 1,500 each 
(i.e. a total of ATS 60,000) or 20 days' imprisonment in default, suspended 
for a three-year probationary period. The applicant company was ordered to 
pay ATS 30,000 in compensation to Mrs Rosenkranz, pursuant to Section 6 
of the Media Act.  

18.  The court noted in its reasoning that the passage at issue was to be 
understood in the way it would be perceived by an average reader. The term 
“closet Nazi” was used to describe a person who supported National 
Socialist ideas, not in public but in private through clandestine activities. 
Belonging to such a circle of persons meant having a contemptible character 
and behaving in a manner contrary to honour or morality. According to the 
court, it could not be established that Mrs Rosenkranz was a co-author of 
her husband's magazine. Even assuming that she had contributed to certain 



4 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 

passages of some of the articles published in it, as contended by the 
applicants, these were unproblematic in the light of the Prohibition Act 
(Verfassungsgesetz vom 8. Mai 1945 über das Verbot der NSDAP, 
Verbotsgesetz 1947). As regards a statement of Mrs Rosenkranz, in which 
she had observed that she did not find her husband's activities immoral, the 
court found that Mr Rosenkranz had so far not been convicted of 
contravening the Prohibition Act. Mrs Rosenkranz, on the other hand, had 
not said that she supported her husband's activities or identified herself with 
them either. Moreover, a wife could not be expected to criticise her husband 
in public. Although she had criticised the Prohibition Act in public 
statements, the court found that the applicants had failed to provide 
evidence of any clandestine National Socialist activities undertaken by 
Mrs Rosenkranz that would justify calling her a “closet Nazi”. 

19.  The applicants appealed, arguing that the term “closet Nazi” had 
been created by Mr Steger, the then chairman of the FPÖ. It was meant to 
describe those of his party colleagues who officially demonstrated support 
for democracy, but unofficially or clandestinely did not dissociate 
themselves from neo-Nazi ideas or from contacts with the neo-Nazi scene. 
Therefore their relation with the extreme right appeared to be unclear. The 
applicants complained that the court had in fact failed to conclude that 
Mrs Rosenkranz had contributed to the editing of her husband's xenophobic 
magazine. They argued that Mrs Rosenkranz, as a politician, exposed 
herself to public scrutiny and advocated views of a political nature. As a 
politician, it was part of her functions to participate in political debate. 
Therefore, in the light of the right to freedom of expression and information 
of citizens and the electorate, it was legitimate to expect her to take a stand 
also in regard to her husband's political activities. Taking sides with her 
husband might dignify her as a wife, but as a politician she had to bear 
criticism under such circumstances as her failure to dissociate herself from 
the extreme right could be perceived as an approval of her husband's 
political activities. Had the court correctly assessed the meaning of the 
incriminated passage, it would have concluded that the applicants had 
furnished proof of its factual basis. 

20.  On 3 March 1997 the Vienna Court of Appeal (Oberlandesgericht) 
dismissed the appeal and upheld the lower court's judgment.  

21.  It considered that the Regional Court had correctly found that the 
term “closet Nazi” was to be assessed from the point of view of an average 
reader who could not be expected to know the original meaning given to it 
by Mr Steger some six years before. Therefore the article had insinuated 
clandestine neo-Nazi activities by Mrs Rosenkranz which were not proved. 
Consequently, it was irrelevant to take evidence relating to possible extreme 
right activities of her husband, as proposed by the applicants. Moreover, the 
first instance court had correctly found that neither Mrs Rosenkranz's public 
speeches when compared to certain passages of articles in her husband's 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 5 

magazine, nor her statement that she did not find her husband's activities 
immoral warranted the conclusion that Mrs Rosenkranz supported National 
Socialist ideas. Therefore, the applicants' proposal to hear and assess 
evidence that Mrs Rosenkranz knew the contents of her husband's magazine 
and that she in fact contributed from time to time to its editing was not 
sufficient to furnish proof of her clandestine support for National Socialist 
ideas.  

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW  

Section 6 of the Media Act provides for the strict liability of the 
publisher in cases of defamation; the victim can thus claim damages from 
him. Compensation up to EUR 14,535 can be awarded. In this context 
“defamation” is defined in Section 111 of the Criminal Code as follows: 

“1. Anyone who accuses another, as it may be perceived by a third party, of having 
a contemptible character or attitude, or of behaving contrary to honour or morality, 
and of such a nature as to make him contemptible or otherwise lower him in public 
esteem, shall be liable to imprisonment not exceeding either six months or a fine of 
360 daily rates. 

2. Anyone who commits this offence in a printed document, by broadcasting or 
otherwise, in such a way as to make the defamation accessible to a broad section of 
the public, shall be liable to imprisonment not exceeding one year or a fine of 
360 daily rates.  

3. The person making the statement shall not be punished if it is proved to be true. 
As regards the offence defined in paragraph 1, he shall also not be liable if 
circumstances are established which gave him sufficient reason to assume that the 
statement was true."  

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

22.  The applicants complained that their convictions for defamation 
under the Criminal Code and the Media Act respectively had infringed their 
right to freedom of expression under Article 10 of the Convention, which, 
as far as material, reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers.... 



6 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 

2.   The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and 
responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties 
as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or 
for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Whether there was an interference 

23.  The Court considers, and this was common ground between the 
parties, that the applicants' convictions by the Austrian courts constituted an 
interference with their right to freedom of expression, as guaranteed by 
Article 10 § 1 of the Convention. 

B.  Whether the interference was justified 

24.  An interference contravenes Article 10 of the Convention unless it is 
“prescribed by law”, pursues one or more of the legitimate aims referred to 
in paragraph 2 of Article 10 and is “necessary in a democratic society” for 
achieving such an aim or aims. 

1.  ”Prescribed by law” 

25.  The Court considers, and this was acknowledged by the parties, that 
the interference was prescribed by law, namely by Section 111 of the 
Criminal Code and Section 6 of the Media Act.  

2.   Legitimate aim 

26.  The Court further finds, and this was likewise not disputed between 
the parties, that the interference served a legitimate aim, namely “the 
protection of the reputation or rights of others” within the meaning of 
Article 10 § 2 of the Convention. 

3.  ”Necessary in a democratic society” 

27.  The applicants argued that the courts had wrongly classified the term 
at issue as a statement of fact instead of a value judgment, which, at all 
events, was based on true facts: Mrs Rosenkranz was a member of the FPÖ; 
through her husband she was in direct contact with neo-Nazis; she had 
occasionally helped in the correction of orthographic and grammatical 
mistakes in an extreme-right magazine and – despite Mr Haider's 
announcements and proclamations on that issue – she had not clearly and 
publicly dissociated herself from National Socialist ideas. The meaning of 
the term at issue was clear for an average reader of the magazine as 
Mrs Rosenkranz's name was quoted in the context of criticism for failure to 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 7 

dissociate from right-wing extremists within the FPÖ. The first applicant's 
obvious intention had never been to defame Mrs Rosenkranz or to link her 
with criminal conduct, but to criticise her position within the FPÖ and her 
failure to dissociate herself in public from neo-Nazi ideas. Therefore the 
statement was in no way excessive and Mrs Rosenkranz, as a politician and 
member of a Regional Parliament, had to bear the criticism contained 
therein. The first applicant's criminal conviction and the imposition of a fine 
on the applicant company had in any event been disproportionate. 

28.  The Government noted that the courts had classified the offending 
passage as a statement of fact, which insinuated clandestine neo-Nazi 
activities by Mrs Rosenkranz that had not been proved. Any allegation that 
a person had an ambiguous relation to National Socialism constituted a 
massive reproach in Austria coming close to a charge of criminal behaviour 
under the Prohibition Act, which bans National Socialist activities in 
various forms and provides for severe terms of imprisonment. Finally, the 
penalties imposed on the applicants had been within the lowest range of 
possible punishment; the interference with Article 10 had therefore not been 
disproportionate. 

29.  The Court reiterates the principles established by its case–law under 
Article 10 of the Convention: 

(i)  The press plays an essential role in a democratic society. Although it 
must not overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation 
and rights of others, its duty is nevertheless to impart – in a manner 
consistent with its obligations and responsibilities – information and ideas 
on all matters of public interest (see De Haes and Gijsels v. Belgium, 
judgment of 24 February 1997, Reports 1997-I, pp. 233-234, § 37). Not 
only does it have the task of imparting such information and ideas, the 
public also has a right to receive them. Were it otherwise, the press would 
be unable to play its vital role of “public watchdog” (see Thorgeir 
Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 1992, Series A no. 239, p. 28, 
§ 63; Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 62, 
ECHR 1999-III; and Unabhängige Initiative Informationsvielfalt v. Austria, 
no. 28525/95, § 46, 26 February 2002). 

(ii)  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of 
a democratic society and one of the basic conditions for its progress and 
each individual's self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is 
applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received 
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those 
that offend, shock or disturb. As set forth in Article 10 § 2, this freedom is 
subject to exceptions, which must, however, be construed strictly and the 
need for any restrictions must be established convincingly (see Nilsen and 
Johnsen v. Norway [GC], no. 23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII).  

(iii)  There is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for 
restrictions on political speech or on debate on questions of public interest 



8 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 

(see Sürek v. Turkey (No. 1) [GC], no. 26682/95, § 61, ECHR-IV). 
Moreover, the limits of acceptable criticism are wider as regards a politician 
as such than as regards a private individual. Unlike the latter, the former 
inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his words 
and deeds by journalists and the public at large, and he must consequently 
display a greater degree of tolerance (see Lingens v. Austria, judgment of 
8 June 1986, Series A no. 103, p. 26, § 42; or Incal v. Turkey, 9 June 1998, 
Reports 1998-IV, p. 1567, § 54).  

(iv)  The notion of necessity implies a “pressing social need”. The 
Contracting States enjoy a margin of appreciation in this respect, but this 
goes hand in hand with a European supervision which is more or less 
extensive depending on the circumstances. In reviewing under Article 10 
the decisions taken by the national authorities pursuant to their margin of 
appreciation, the Convention organs must determine, in the light of the case 
as a whole, whether the interference at issue was “proportionate” to the 
legitimate aim pursued and whether the reasons adduced by them to justify 
the interference are “relevant and sufficient” (see Lingens, cited above, 
p. 25, §§ 39-40; and The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 2), 
judgment of 26 November 1991, Series A no. 217, p. 28-29, §§ 50).  

(v)  The nature and severity of the penalty imposed are also factors to be 
taken into account when assessing the proportionality of the interference 
(see, for example, Ceylan v. Turkey [GC], no. 23556/94, § 37, ECHR 1999-
IV; Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 69, ECHR 2001-I; and Perna 
v. Italy [GC], no. 48898/99, § 39, 25 July 2001). 

30.  Turning to the particular circumstances of the case, the Court will 
assess the following elements: a) the nature of the interference; b) the 
position of the applicants and of Mrs Rosenkranz who instituted the 
proceedings; c) the subject matter of the article; d) the reasons given by the 
national courts. 

a) The nature of the interference 

31.  As to the nature of the interference, the Court observes that the first 
applicant was sentenced to a suspended fine in the amount of ATS 60,000 
(EUR 4,360). Even though this fine was in the lower range of possible 
penalties and was suspended for a three-year probationary period, it was a 
sentence under criminal law, registered in the first applicant's criminal 
record.  

32.  The second applicant was ordered to pay ATS 30,000 (EUR 2,180) 
as compensation to Mrs Rosenkranz in the related civil proceedings. The 
Court considers this fine to be moderate.  

b) The position of the applicants and of Mrs Rosenkranz 

33.  As to the position of the applicants, the Court notes that the first 
applicant is a journalist by profession, the applicant company is the owner 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 9 

of the magazine in which the article was published. Mrs Rosenkranz is a 
politician, at present leader of the Lower Austria regional branch of the FPÖ 
and member of the Austrian National Assembly, at the material time deputy 
chairperson of the Lower Austria regional branch of the FPÖ and member 
of the Lower Austria Regional Parliament.  

c) The subject matter of the article 

34.  Subject matter of the article were the first applicant's thoughts on a 
possible coalition government with the FPÖ under the leadership of 
Mr Haider, expressing the first applicant's view that such a coalition 
government was not desirable. The article, including the passage at issue, 
was, therefore, of a political nature on a question of public interest at that 
time.  

d) The reasons given by the national courts 

35.  As regards the qualification of the impugned statement by the 
Austrian courts, the Court observes that they did not accept the applicants' 
argument that the statement at issue was a value judgment, but considered it 
to be a statement of fact, insinuating clandestine neo-Nazi activities by 
Mrs Rosenkranz which had not been proved. In the Austrian courts' view, 
belonging to such a circle of persons meant having a contemptible character 
and behaving in a manner contrary to honour or morality. The passage at 
issue had therefore defamed Mrs Rosenkranz.  

36.  The Court considers that the reasons given by the Austrian courts 
were “relevant” to justify the interference complained of. It remains to be 
examined whether the reasons adduced were also “sufficient” within the 
meaning of Article 10 § 2. 

37.  The Court observes that the article was written in a political context, 
namely when a possible coalition government including the FPÖ was being 
mooted, and that it expressed the first applicant's view that such a coalition 
government was not desirable. The term “closet Nazi” was used in 
connection with a passage criticising FPÖ politicians, amongst them 
Mrs Rosenkranz, for failure to dissociate themselves from the extreme right. 
Moreover, the Court considers unconvincing the Regional Court's finding 
that a wife could not be expected to criticise her husband in public, as the 
statement in the present case clearly addressed Mrs Rosenkranz as a 
politician and public figure, at the material time, as a member of the Lower 
Austria Regional Parliament and deputy chairperson of the Lower Austria 
regional branch of the FPÖ, in respect of whom the limits of acceptable 
criticism are wider than for a private individual (see Feldek v. Slovakia, 
no. 29032/95, § 85, 12 July 2001). The Court thus finds that the Austrian 
courts failed to take sufficient account of the political context in which the 
impugned term was used when assessing its meaning.  



10 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 

38.  Considering that Mrs Rosenkranz's name in the article in question 
was mentioned together with other FPÖ politicians in the phrase criticising 
their failure to dissociate themselves from the extreme right, i.e. to take a 
stand against extreme-right positions, the Court considers that the term 
“closet Nazi”, which appears in inverted commas in the article, taken in its 
context, was to be understood in the sense given to it by Mr Steger who had 
first used this expression in the political debate in his party, namely 
describing a person who had an ambiguous relation to National Socialist 
ideas (see § 18 above).  

39.  Further, the Court observes that much of the parties' arguments turn 
around the assessment whether the term “closet Nazi” was a statement of 
fact or a value judgment, and that the domestic courts, considering it to be a 
statement of fact, had never examined the question whether it could be 
considered as a value judgment. The Court notes in this respect that the 
assessment whether a certain statement constitutes a value judgment or a 
statement of fact might in many cases be difficult. However, since under the 
Court's case-law a value judgment must be based on sufficient facts in order 
to constitute a fair comment under Article 10 (see De Haes and Gijsels 
v. Belgium, cited above, § 47; and Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 43, 
ECHR 2001-II), their difference finally lies in the degree of factual proof, 
which has to be established (see Krone Verlag GmbH & CoKG and 
Mediaprint Zeitschriften Verlag GmbH & CoKG v. Austria (dec.), 
no. 42429/98, 20 March 2003). 

40.  The Court accedes to the domestic courts' finding that there is no 
indication in the present case that Mrs Rosenkranz herself is a neo-Nazi. 
However, contrary to the domestic courts' position, the Court considers that 
the impugned statement, taken in its context, is not a statement of fact but 
has to be understood as a permissible value judgment. Mrs Rosenkranz is 
the wife of a well-known right-wing politician, who is the editor of a 
magazine considered to be extreme right-wing. This is an element which in 
itself does not constitute a sufficient factual basis, but she is a politician as 
well, has never publicly dissociated herself from her husband's political 
views but has criticised the Prohibition Act, which bans National Socialist 
activities, in public statements. In this context it is to be noted that the 
essence of the impugned article was exactly the reproach that FPÖ 
politicians failed to dissociate themselves clearly from the extreme-right. 
Therefore the body of facts available constituted a sufficient factual basis 
for the contested statement, understood in the above sense, i.e. that 
Mrs Rosenkranz's stand towards extreme right political positions was at the 
least unclear. The Court considers that the applicants published what may be 
considered to have been their fair comment, namely the first applicant's 
personal political analysis of the Austrian political scene. Therefore his 
opinion was a value judgment on an important matter of public interest. 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 11 

41.  In respect of the Government's argument that any allegation that a 
person has an ambiguous relation to National Socialism constitutes a 
massive reproach in Austria coming close to a charge of criminal behaviour 
under the Prohibition Act, the Court refers to the case of Wabl v. Austria 
(no. 24773/94, § 41, 21 March 2000), in which the Court acknowledged that 
the special connotation of the term “Nazi” in Austria, inter alia, justified the 
interference under Article 10 § 2 of the Convention. Unlike the Wabl case, 
the interference in the present case was not an injunction issued under civil 
law, prohibiting the repetition of a particular statement, but a criminal 
conviction for the first applicant and a fine for the applicant company.  

42.  The Court further considers that use of the term “Nazi” does not 
automatically justify a conviction for defamation on the ground of its 
attached special stigma. The Court reiterates in this context that the degree 
of precision for establishing the well-foundedness of a criminal charge by a 
competent court can hardly be compared to that which ought to be observed 
by a journalist when expressing his opinion on a matter of public concern, 
in particular when expressing his opinion in the form of a value judgment 
(see Unabhängige Initiative Informationsvielfalt, cited above, § 46). 
Therefore the Court is not convinced by the Regional Court's reasoning that 
Mr Rosenkranz had so far not been convicted of contravening the 
Prohibition Act in response to Mrs Rosenkranz's statement that she saw 
nothing immoral in her husband's political activities. The standards applied 
when assessing someone's political activities under the aspect of morality 
are different from those required for establishing an offence under criminal 
law.  

43.  Moreover, the Court observes that in the Wabl case the expression 
“Nazi” was used without any connection with the underlying debate, while 
in the present case it was used precisely in the context of the allegation that 
certain politicians of the FPÖ had failed to dissociate themselves from the 
extreme right.  

44.  Considering on the one hand that Mrs Rosenkranz is a politician and, 
on the other, the role of a journalist and the press to impart information and 
ideas on matters of public interest, even those that may offend, shock or 
disturb, the use of the term “closet Nazi” did not exceed what may be 
considered acceptable in the circumstances of the present case. 

45.  In conclusion, the Court finds that the standards applied by the 
Austrian courts were not compatible with the principles embodied in 
Article 10 and that the domestic courts did not adduce “sufficient” reasons 
to justify the interference at issue, namely the first applicant's conviction for 
defamation and the imposition of a fine on the applicant company for 
having made the critical statement in question. Therefore, having in mind 
that there is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for 
restrictions on debate on questions of public interest, the Court finds that the 
domestic courts overstepped the narrow margin of appreciation afforded to 



12 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 

Member States, and that the interference was disproportionate to the aim 
pursued and was thus not “necessary in a democratic society”.  

Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

46.  Article 41 of the Convention provides: 
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A.  Damage 

47.  The first applicant claimed EUR 386,50 in respect of pecuniary 
damage for ten hours' loss of earnings resulting from attending court 
hearings and lawyer's consultations. The applicants sought EUR 3,417.38, 
corresponding to costs awarded to Mrs Rosenkranz by the Austrian courts. 
Under the head of pecuniary damage, the applicant company requested 
reimbursement of ATS 30,000 (EUR 2,180.19) paid to Mrs Rosenkranz by 
virtue of the court sentence, and of EUR 7,049.26 for loss of advertisement 
fees resulting from the publication of the judgment in its newspaper. The 
applicants sought EUR 10,000 each in respect of non-pecuniary damage for 
loss of reputation resulting from the judgments against them.  

48.  As regards the claims for pecuniary damage, the Government argued 
that the first applicant's claim was unsubstantiated; they did not comment on 
the applicant company's requests or the applicants' claim for reimbursement 
of Mrs Rosenkranz's costs in the domestic proceedings. In respect of non-
pecuniary damage, the Government submitted that the finding of a violation 
would constitute sufficient reparation.  

49.  The Court considers as regards the first applicant's claim for 
pecuniary damage that there is no causal link between the violation found 
and the alleged loss of earnings. Even if the Austrian courts had not 
convicted him, his preparation for and attendance at the court hearings 
would have been necessary. Therefore, no award can be made under that 
head to the first applicant. Having regard to the direct link between the 
applicants' claim concerning reimbursement of Mrs Rosenkranz's costs in 
the domestic proceedings and the violation of Article 10 found by the Court, 
the applicants are entitled to recover the full amount of EUR 3,417.38. As 
regards the applicant company, the Court finds that the claims resulted from 
the order made against it by the Austrian courts and thus awards the full 
amount of EUR 9,229.45 in respect of pecuniary damage. 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 13 

50.  The Court considers that the first applicant's criminal conviction 
registered in the criminal record entailed adverse effects and awards on an 
equitable basis EUR 5,000 under the head of non-pecuniary damage (see 
mutatis mutandis, Nikula v. Finland, no. 31611/96, § 65, 21 March 2002). 
As regards the applicant company the Court finds, like the Government, that 
the finding of a violation constitutes in itself sufficient just satisfaction for 
any non-pecuniary damage sustained by the applicant company. 

B.  Costs and expenses 

51.  The applicants sought reimbursement of EUR 3,417.40 for costs and 
expenses incurred in the domestic proceedings. They further requested 
EUR 3,007.54 for costs and expenses incurred in the Strasbourg 
proceedings. 

52.  The Government did not comment on the costs claim for the 
domestic proceedings. As regards the claim concerning the Convention 
proceedings, they considered that the amounts charged for written 
submissions to the Court were reasonable, whereas the claims for telephone 
calls and correspondence were unsubstantiated. 

53.  The Court finds the above claims reasonable and awards the full 
amount of EUR 6,424.92 under this head. 

C.  Default interest 

54.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT  

1.  Holds, by six votes to one, that there has been a violation of Article 10 of 
the Convention; 

 
2.  Holds, unanimously, that the finding of a violation constitutes in itself 

sufficient just satisfaction for the non-pecuniary damage sustained by the 
applicant company; 

 
3.  Holds  

(a)  unanimously, that the respondent State is to pay the applicants: 
(i)  EUR 12,646.83 (twelve thousand six hundred and forty-six euros 
and eighty-three cents) in respect of pecuniary damage; 



14 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 

(ii)  EUR 6,424.94 (six thousand four hundred and twenty-four euros 
and ninety-four cents) in respect of costs and expenses; 
 

(b)  by six votes to one, that the respondent State is to pay the first 
applicant: 

(i)  EUR 5,000 (five thousand euros) in respect of non-pecuniary 
damage; 

 
(c)  unanimously, that the respondent State is to pay the applicants: 

(i)  any tax that may be chargeable on the above amounts; 
 

4.  Holds, unanimously, that the above amounts are to be paid within three 
months from the date on which the judgment becomes final according to 
Article 44 § 2 of the Convention, and that from the expiry of the above-
mentioned three months until settlement simple interest shall be payable 
on the above amounts at a rate equal to the marginal lending rate of the 
European Central Bank during the default period plus three percentage 
points; 

 
5.  Dismisses unanimously the remainder of the applicants' claim for just 

satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 13 November 2003, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Søren NIELSEN Christos ROZAKIS 
 Deputy Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the following separate opinion is annexed to this 
judgment: 

(a)  partly dissenting opinion of Mr Matscher.  
 

C. R. 
S. N. 

 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT v. AUSTRIA JUDGMENT 15 

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE MATSCHER 

To my regret I cannot subscribe to the reasoning or to the decision of the majority of 
the Chamber on two points. 

The merits 

The applicants were not able to adduce the slightest evidence that Mrs Rosenkranz's 
behaviour or statements justified her description as a “closet Nazi” or that she had 
clandestinely supported Nazi ideas. 

The mere fact that Mrs Rosenkranz is married to a (locally) known right-wing 
politician and had refused to dissociate herself in public from her husband's ideas does 
not show that she identified herself with those ideas. People cannot be held liable for the 
ideas of a member of their family (see mutatis mutandis, De Haes and Gijsels v. Belgium, 
judgment of 24 February 1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-I, p. 236, § 45: 
“It is unacceptable that someone should be exposed to opprobrium because of matters 
concerning a member of his family”). 

Under these circumstances, the allegation that Mrs Rosenkranz had an ambiguous 
relationship with National Socialism constituted a massive reproach in Austria which 
justified a criminal conviction and, therefore, an interference under Article 10 § 2 of the 
Convention (Wabl v. Austria, no. 24773/94, § 41, 21 March 2000). 

Moreover, the applicants' argument that the term “closet Nazi” has to be understood in 
the special meaning given to it by Mr Steger is not convincing. Mr Steger, a former 
leader of the Austrian Freedom Party (FPÖ) created the expression in the early 1980s. 
The impugned article was published in 1995. At that time virtually no one remembered 
the special sense of the term “closet Nazi” that had been given to it ten years earlier by 
Mr Steger and the vast majority of the population understood it in its ordinary meaning, 
as a person supporting Nazi ideas and perhaps acting clandestinely for the Nazi 
movement. 

The decision on the alleged non-pecuniary damage 

It is not realistic to consider that the first applicant's criminal conviction caused him, 
as a journalist, particular damage; rather, the contrary is more plausible. The reference to 
Nikula v. Finland (no. 31611/96, § 65, 21 March 2002) is not pertinent because the 
situation in that case was very different. 

It is for this reason that in comparable Austrian cases (such as Oberschlick v. Austria, 
judgment of 23 May 1991, Series A no. 204, p. 29, § 69; and Schwabe v. Austria, 
judgment of 28 August 1992, Series A no. 242-B, p. 35, § 39) no award was made for 
non-pecuniary damage. I see no reason to depart from that jurisprudence. 


