
                      AS TO THE ADMISSIBILITY OF 
 
                      Application No. 25060/94 
                      by Jörg HAIDER 
                      against Austria 
 
     The European Commission of Human Rights (First Chamber) sitting 
in private on 18 October 1995, the following members being present: 
 
           Mr.   C.L. ROZAKIS, President 
           Mrs.  J. LIDDY 
           MM.   E. BUSUTTIL 
                 A.S. GÖZÜBÜYÜK 
                 A. WEITZEL 
                 M.P. PELLONPÄÄ 
                 B. MARXER 
                 G.B. REFFI 
                 B. CONFORTI 
                 N. BRATZA 
                 I. BÉKÉS 
                 E. KONSTANTINOV 
                 G. RESS 
                 A. PERENIC 
                 C. BÎRSAN 
                 K. HERNDL 
 
           Mrs.  M.F. BUQUICCHIO, Secretary to the Chamber 
 
     Having regard to Article 25 of the Convention for the Protection 
of Human Rights and Fundamental Freedoms; 
 
     Having regard to the application introduced on 20 June 1994 by 
Jörg HAIDER against Austria and registered on 1 September 1994 under 
file No. 25060/94; 
 
     Having regard to the report provided for in Rule 47 of the Rules 
of Procedure of the Commission; 
 
     Having deliberated; 
 
     Decides as follows: 
 
THE FACTS 
 
     The applicant is an Austrian citizen born in 1950 and residing 
in Klagenfurt.  He is a politician and leader of the Austrian Freedom 
Party (Freiheitliche Partei Österreichs).  Before the Commission he is 
represented by Messrs. Böhmdorfer and Machold, lawyers practising in 
Vienna. 
 
     The facts of the case, as they have been submitted by the 
applicant, may be summarised as follows. 
 
A.   Particular circumstances of the case 
 
1.   The television interview of 10 November 1991 
 
     On 10 November 1991 elections for the Vienna Municipal Council 
(Gemeinderat) took place.  In the evening of the same day a special 
programme on the elections was transmitted in television by the ORF 
(Österreichischer Rundfunk = Austrian Broadcasting Corporation).  In 
this programme nine representatives of political parties, including the 
applicant, were interviewed.  The interview with the applicant was 
conducted by Mr. Broukal, a television presentator.  The text of the 

Seite 1 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



interview is as follows: 
 
<translation> 
 
BROUKAL:   .. We continue our sequence of statements by leading 
           politicians.  The next one live from the Vienna City Hall 
           is the chairman of the FPÖ Jörg Haider.  Mr. Haider can you 
           hear me? 
 
HAIDER:    Yes 
 
BROUKAL:   Yes.  Good evening Mr. Haider.  I have thought for a long 
           time what to ask a glorious victor like you.  However, one 
           question must be asked: your party had used in this 
           election campaign the question of foreigners as main 
           argument and for the first time in this city since decades 
           turned foreigners into some sort of non-persons.  Can one 
           sincerely approve of such an electoral victory? 
 
HAIDER:    This is complete nonsense what you are telling here. And it 
           is in line with the ORF's reporting in recent weeks to 
           achieve a socialist majority in Vienna.  We from the 
           Freedom Party have been saying for four years much the same 
           as the Socialist Party and in particular the Mayor Helmut 
           Zilk have been claiming in the last days of the election 
           campaign.  We welcome refugees with open arms, also from 
           Croatia, but on the other hand we are against a policy of 
           receiving immigrants without any limitations whilst we have 
           170,000 jobless Austrians and whilst we have 200,000 
           Austrians queuing up for housing, and who now fear that 
           foreigners who come here are served first.  And this is a 
           clear decision we have taken.  We make politics for 
           Austrians.  We are not xenophobes but favourable to our 
           inhabitants and this has been appreciated by the voters and 
           we will continue such a policy more strongly in the future. 
 
BROUKAL:   Thank you very much Mr. Haider.  Maybe you should know one 
           more thing: over the last year I go for a walk in a park in 
           the sixth district.  Since your election campaign has 
           started someone has written on every park bench "foreigners 
           out" and on some there is a swastika.  Many thanks. 
 
HAIDER:    But the question is who is that someone, and I have the 
           impression that it often comes from those who favour a 
           conflict.  We want to avoid in Austria a situation like in 
           Germany or France. 
 
BROUKAL:   Thank you very much for your statement.  I hear from the 
           studio that we have Vice Chancellor Busek now on the phone. 
           Good evening Mr. Vice Chancellor. 
 
<German> 
 
BROUKAL:   ... Daher weiter im Reigen der Stellungnahmen der 
           Spitzenpolitiker.  Als nächster wieder live im Wiener 
           Rathaus, wo er anwesend ist, FPÖ-Bundesparteiobmann Jörg 
           Haider.  Herr Bundesparteiobmann Haider, können Sie mich 
           hören? 
 
HAIDER:    Ja. 
 
BROUKAL:   Ja. Guten Abend, Herr Dr. Haider!  Ich habe mir lange 
           überlegt was frägt man so einen so strahlenden Wahlsieger 
           wie Sie.  Aber dennoch, eine Frage muß sein: Ihre Partei 

Seite 2 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



           hat in diesem Wahlkampf vor allem mit der Ausländerfrage 
           argumentiert und sie hat Ausländer zum ersten Mal seit 
           vielen Jahrzehnten in dieser Stadt zu so etwas wie 
           Unpersonen gemacht.  Kann man sich mit einem solchen 
           Wahlsieg ehrlichen Herzens einverstanden erklären? 
 
HAIDER:    Das ist ja absoluter Unsinn, was Sie hier verzapfen.  Und 
           das ist auf der Linie der Berichterstattung des ORFs in den 
           letzten Wochen, um die sozialistische Mehrheit in Wien zu 
           garantieren.  Denn wir Freiheitlichen sagen seit vier 
           Jahren das, was im Grunde genommen auch die Sozialistische 
           Partei und vor allem Bürgermeister Helmut Zilk in den 
           letzten Wahlkampftagen auch von sich gegeben hat.  Wir 
           nehmen jederzeit Flüchtlinge mit offenen Armen auf, auch 
           die kroatischen, wie wir unter Beweis gestellt haben, und 
           auf der anderen Seite sind wir aber dagegen, daß 
           Einwanderer ohne Begrenzung bei uns aufgenommen werden, 
           solange wir 170.000 arbeitslose Österreicher haben und 
           solange 200.000 Österreicher um Wohnungen sich anstellen 
           und jetzt Angst haben müssen, daß Ausländer, die hier 
           hereinkommen, vor ihnen zum Zug kommen.  Und das ist eben 
           eine klare Entscheidung, die wir getroffen haben.  Wir 
           machen eine Politik für die Österreicher.  Wir sind nicht 
           ausländerfeindlich, aber wir sind inländerfreundlich und 
           das hat uns auch der Wähler honoriert und das werden wir 
           auch in Zukunft verstärkt fortsetzen. 
 
BROUKAL:   Bedanke mich vielmals, Herr Dr. Haider.  Vielleicht sollten 
           Sie noch wissen: ich gehe seit einem Jahr in einem Park im 
           6. Bezirk spazieren.  Seit Ihre Wahlkampagne begonnen hat, 
           steht dort auf jeder Parkbank "Ausländer raus" und auf 
           einigen das Hakenkreuz.  Herzlichen Dank. 
 
HAIDER:    Aber es ist die Frage er hat also diese Parolen 
           aufgeschmiert und das - habe ich so das Gefühl - kommt oft 
           von jenen, die gerne einen Konflikt hätten.  Wir wollen 
           deutsche und französische Verhältnisse in Österreich 
           verhindern. 
 
BROUKAL:   Ich bedanke mich für die Stellungnahme.  So, ich erfahre 
           von der Regie, daß mittlerweile doch Vizekanzler Busek am 
           Telephon ist.  Guten Abend, Herr Vizekanzler! 
 
     On the next day Mr. Broukal, in the news programme "Zeit im 
Bild", added the following statement: 
 
<translation> 
 
     Just two more sentences on the talk I had yesterday evening with 
     the chairman of the Austrian Freedom Party in the programme on 
     the Vienna Municipal elections:  As a descendant of Czech 
     immigrants, who before 1914 were welcome to Vienna as labour 
     force and citizens, I feel much concern about the increasing 
     rejection of foreigners.  However, I did not want to insinuate 
     that Mr. Haider or the FPÖ are deliberately inciting hatred of 
     foreigners. 
 
<German> 
 
     Noch zwei Sätze zu meinem Gespräch mit FPÖ-Obmann Dr. Haider 
     gestern abend in der Sendung über die Wiener Landtagswahl: Als 
     Nachkomme tschechischer Einwanderer, die vor 1914 in Wien als 
     Arbeitskräfte und Mitbürger willkommen waren, empfinde ich die 
     zunehmende Ablehnung von Ausländern sehr schmerzlich.  Ich wollte 

Seite 3 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



     aber weder Dr. Haider noch der FPÖ unterstellen, daß sie 
     absichtlich Ausländerfeindlichkeit fördern wollen. 
 
     The applicant lodged a complaint with the Broadcasting 
Supervisory Board (Kommission zur Wahrung des Rundfunkgesetzes) in 
which he complained that Mr. Broukal's manner of interviewing him 
violated the ORF's obligation of objectivity under the Broadcasting 
Act. 
 
     On 3 January 1992 the Broadcasting Supervisory Board, after an 
oral hearing, dismissed the applicant's complaint.  It referred to a 
decision of the Constitutional Court of 21 June 1989, according to 
which the principle of objectivity under the Broadcasting Act applied 
to all kinds of programmes, but not in the same way.  Thus, a less 
rigorous standard applied to interviews consisting of a sequence of 
speech and counterspeech.  In an interview the interviewer was not 
bound to give merely neutral cues for the statements of the interviewed 
person but could also express critical and even provocative points of 
view, as the interviewed person could reply immediately.  The principle 
of objectivity therefore did not compel journalists to suppress their 
own critical opinion, in particular since according to the relevant 
case-law of the European Court of Human Rights the boundaries of 
admissible criticism were wider when politicians were concerned. 
 
     The Broadcasting Supervisory Board noted that the programme at 
issue concerned interviews with several politicians and that the 
applicant, when interviewed by Mr. Broukal, could and did react to the 
statements of the latter.  Furthermore, the statements of Mr. Broukal 
were in close relation to the issue of the Municipal Elections as it 
was common knowledge that the question of foreigners, also raised by 
the applicant himself, was an important issue in these elections.  The 
Broadcasting Supervisory Board concluded that Mr. Broukal's statements 
were still within the boundaries of acceptable criticism and therefore 
did not violate the principle of objectivity under the Broadcasting 
Act. 
 
     At the oral hearing the applicant had also challenged for bias 
the two members of the Broadcasting Supervisory Board who were not 
judges because they were members of political parties.  The 
Broadcasting Supervisory Board dismissed the challenge and found that 
the mere fact that a person was member of a political party or held 
offices therein could not alone give rise to doubts as to the 
impartiality of the person concerned. 
 
     The applicant lodged a complaint with the Constitutional Court 
(Verfassungsgerichtshof) against the above decision of the Broadcasting 
Supervisory Board. 
 
     On 27 September 1993 the Constitutional Court dismissed the 
complaint.  As regards the applicant's submission that the two members 
of the Broadcasting Supervisory Board who were not judges had been 
biased because of their closeness to or engagement in political 
parties, the Constitutional Court found that a political activity as 
such was no sufficient reason for raising doubts as to the impartiality 
of the members concerned.  The Constitutional Court further found that 
the Broadcasting Supervisory Board had dealt thoroughly with the 
applicant's complaint and the reasons given by the Board were neither 
unreasonable nor arbitrary. 
 
     This decision was served on the applicant on 23 December 1993. 
 
2.   Television reporting in January 1992 on the Decision on 
     Admissibility of the European Commission of Human Rights in the 
     Informationsverein Lentia and others case 

Seite 4 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



 
     The applicant had introduced with the European Commission of 
Human Rights one of the applications which eventually led to the 
European Court of Human Right's judgment in the Informationsverein 
Lentia and others case, which concerned the de facto monopoly of the 
ORF under the Austrian broadcasting legislation (Eur. Court H.R., 
judgment of 24 November 1993, Series A no. 276).  In the course of 
these proceedings the European Commission of Human Rights held a 
hearing on 15 January 1992 and on the same day declared the 
applications partly admissible. 
 
     On 17 January 1992 the applicant filed a complaint with the 
Broadcasting Supervisory Board, complaining that the ORF had failed to 
report in television or radio on the Commission's Decision on 
Admissibility of 15 January 1992 while the written press had done so. 
 
     On 21 February 1992 the Broadcasting Supervisory Board, after an 
oral hearing, dismissed the applicant's complaint. It noted that in the 
evening of 15 January 1992 the Secretariat of the European Commission 
of Human Rights had informed by telephone the parties to the 
proceedings of the decision taken by the Commission.  Thereupon the 
applicant had immediately issued a press release to the Austrian Press 
Agency.  In the evening of 16 January 1992 the ORF had received by 
telefax the text of a press release issued by the Commission.  On 17 
January from 14.00 hours onwards the ORF had reported in radio and 
television news on the Commission's Decision on Admissibility.  In this 
respect the Broadcasting Supervisory Board noted the applicant's 
submission made at the hearing that the information on the Commission's 
Decision on Admissibility had not been given proper importance in the 
radio and television news. 
 
     The Broadcasting Supervisory Board left open the question whether 
the Commission's Decision on Admissibility was an event of such 
importance that the ORF had been obliged by the principle of 
objectivity contained in the Broadcasting Act to report thereon.  It 
found that in any event the ORF had reported on this event and that the 
delay until 17 January 1992 in itself had not infringed the 
Broadcasting Act.  As regards the applicant's complaint about the 
allegedly improper weight given to the event, the Broadcasting 
Supervisory Board found that such decisions had to be taken by the 
responsible journalists who under the provisions of the Broadcasting 
Act were independent in this respect.  The Broadcasting Supervisory 
Board also dismissed the applicant's challenge for bias of the members 
of the Board who were not judges, for the same reasons as given in its 
decision of 3 January 1992. 
 
     The applicant lodged a complaint with the Constitutional Court 
against the above decision of the Broadcasting Supervisory Board. 
 
     On 27 September 1993 the Constitutional Court dismissed the 
applicant's complaint.  It found that the Broadcasting Supervisory 
Board had dealt thoroughly with the applicant's complaint and the 
reasons given by the Board were neither unreasonable nor arbitrary. 
Furthermore the Constitutional Court dismissed the applicant's 
complaint about the alleged bias of members of the Broadcasting 
Supervisory Board for the same reasons as given in its decision of the 
same day on the other complaint by the applicant.  This decision was 
served on the applicant on 22 December 1993. 
 
B.   Relevant domestic law 
 
     The Broadcasting Act of 1974 (Bundesgesetz über die Aufgaben und 
die Einrichtung des Österreichischen Rundfunks) establishes the 
Austrian Broadcasting Corporation with the status of an autonomous 

Seite 5 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



public-law corporation. 
 
     It is under a duty to provide comprehensive news coverage of 
major political, economic, cultural and sporting events; to this end, 
it has to broadcast, in compliance with the requirements of objectivity 
and diversity of views, in particular current affairs, news reports, 
commentaries and critical opinions (Section 2 para. 1 (1)). 
Broadcasting time must be allocated to the political parties 
represented in the national parliament and to representative 
associations (Section 5 para. 1). 
 
     A Broadcasting Supervisory Board rules on all disputes concerning 
the application of the Broadcasting Act which fall outside the 
jurisdiction of an administrative authority or court (Section 25 and 
27).  It is composed of seventeen independent members, including nine 
judges, appointed for terms of four years by the President of the 
Republic on the proposal of the Federal Government.  The Board decides 
in chambers consisting of three judges and two members who are not 
judges (Section 28). 
 
COMPLAINTS 
 
1.   The applicant complains under Article 10 of the Convention that 
the way in which the ORF reported on news events in general and on 
himself in particular did not meet the requirements of plurality of 
information and objectivity as required by Article 10 of the 
Convention. 
 
2.   He further complains about discrimination by the Austrian 
authorities against him because of his status as politician of the 
opposition.  He invokes Article 14 of the Convention. 
 
3.   Lastly he complains that because members of the Broadcasting 
Supervisory Board were biased, he did not have an effective remedy 
within the meaning of Article 13 of the Convention for the purpose of 
complaining  about the violation of Article 10 of the Convention. 
 
THE LAW 
 
1.   The applicant complains under Article 10 (Art. 10) of the 
Convention that the way in which the ORF reported on news events in 
general and on himself in particular did not meet the requirements of 
plurality of information and objectivity as required by Article 10 
(Art. 10) of the Convention. 
 
     Article 10 (Art. 10) of the Convention reads as follows: 
 
     "1.   Everyone has the right to freedom of expression.  This 
     right shall include freedom to hold opinions and to receive and 
     impart information and ideas without interference by public 
     authority and regardless of frontiers.  This Article shall not 
     prevent States from requiring the licensing of broadcasting, 
     television or cinema enterprises. 
 
     2.    The exercise of these freedoms, since it carries with it 
     duties and responsibilities, may be subject to such formalities, 
     conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law 
     and are necessary in a democratic society, in the interests of 
     national security, territorial integrity or public safety, for 
     the prevention of disorder or crime, for the protection of health 
     or morals, for the protection of the reputation or rights of 
     others, for preventing the disclosure of information received in 
     confidence, or for maintaining the authority and impartiality of 
     the judiciary." 

Seite 6 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



 
2.   Insofar the applicant complains that the way in which the ORF 
reported on news events in general did not meet the requirements of 
Article 10 (Art.10) of the Convention, the Commission recalls that 
under Article 25 (Art. 25) of the Convention it may only receive 
petitions from a "person, non-governmental organisation or group of 
individuals claiming to be the victim of a violation ...".  It follows 
from this provision that the applicant cannot complain as a 
representative for people in general, because the Convention does not 
permit such an "actio popularis".  The Commission is only required to 
examine the applicant's complaints that he was himself a victim of a 
violation.  The Commission finds therefore that the applicant can only 
claim to be a victim of a violation of Article 10 (Art. 10) of the 
Convention insofar he complains about the manner in which the ORF 
reported on news events which had a relation to the applicant himself 
(see No. 7045/75, Dec. 10.12.76, D.R. 7, p. 87; No. 9297/81, Dec. 
1.3.82, D.R. 28, p. 204; No. 10039/82, Dec. 11.5.84, D.R. 38, p. 74). 
 
     It follows that this part of the application is incompatible 
ratione personae within the meaning of Article 27 para. 2 (Art. 27-2) 
of the Convention. 
 
3.   The Commission has next examined the applicant's complaint that 
the way in which the ORF reported on news events which had a relation 
to himself violated Article 10 (Art. 10) of the Convention. 
 
     The Commission recalls that Article 10 (Art. 10) of the 
Convention cannot be taken to include a general and unfettered right 
for any private citizen or organisation to have access to broadcasting 
time on radio or television in order to forward his opinion, save under 
exceptional circumstances, for instance if one political party is 
excluded from broadcasting facilities at election time while other 
parties are given broadcasting time (No. 9297/81, Dec. 1.3.82, D.R. 28, 
p. 204; No. 23550/94, Dec. 24.2.95, unpublished). 
 
a.   The Commission finds that the allegedly belated and insufficient 
reporting by the ORF on the Commission's Decision on Admissibility of 
15 January 1992 in the case of Informationsverein Lentia and others did 
not amount to an interference with the applicant's rights under 
Article 10 (Art. 10) of the Convention. 
 
     In this respect the Commission also notes the Broadcasting 
Supervisory Board's decision of 21 February 1992 on this issue, 
confirmed by the Austrian Constitutional Court on 27 September 1993, 
according to which the information on the Commission's decision in 
question had not been immediately available to the ORF.  The 
Supervisory Board's decision correctly pointed out that the weight to 
be given to this information was a matter to be assessed, in principle, 
by the responsible journalists.  Even considering that the news item 
in question concerned the ORF itself and its status under the Austrian 
broadcasting legislation, the Commission is satisfied that this element 
did not improperly influence the manner of reporting.  Nor does the 
Commission find any indication that the manner of reporting was 
affected by inappropriate considerations relating to the fact that one 
of the successful applicants was Mr. Haider, being an opposition leader 
who had himself issued a press release on this matter. 
 
     It follows that this part of the application is manifestly 
ill-founded within the meaning of Article 27 para. 2 (Art. 27-2) of the 
Convention. 
 
b.   As regards the applicant's submissions concerning the interview 
Mr. Broukal made with him on 10 November 1991 and the Broadcasting 
Supervisory Board's decision of 3 January 1992, the Commission observes 

Seite 7 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



that the applicant, as one of several leading Austrian politicians, was 
interviewed in the course of a special programme on the Vienna 
Municipal elections.  The applicant's complaint therefore does not 
relate to an alleged refusal of access to the media. 
 
     The Commission finds that a right for a politician to be 
interviewed in a particular manner cannot be derived from Article 10 
(Art. 10) of the Convention.  In this respect, the Commission recalls 
that freedom of political debate is at the very core of the concept of 
a democratic society which prevails throughout the Convention.  The 
limits of acceptable criticism are accordingly wider with regard to a 
politician acting in his public capacity than in relation to a private 
individual.  The former inevitably and knowingly lays himself open to 
close scrutiny of his every word and deed by both journalists and the 
public at large, and he must display a greater degree of tolerance, 
especially when he himself makes public statements that are susceptible 
of criticism (see Eur. Court H.R., Lingens judgment of 8 July 1986, 
Series A no. 103, p. 26, para. 42; Oberschlick judgment of 23 May 1991, 
Series A no. 204, p. 26, paras. 58-59). 
 
     The Commission also finds that with regard to interviews of 
politicians it is in the interest of freedom of political debate that 
the interviewing journalist may also express critical and provocative 
points of view and not merely give neutral cues for the statements of 
the interviewed person, since the latter can reply immediately. 
 
     The Commission therefore finds that in the circumstances of the 
present case there is no appearance of a violation of the applicant's 
rights under Article 10 (Art. 10) of the Convention. 
 
     It follows that this part of the application is manifestly 
ill-founded within the meaning of Article 27 para. 2 (Art. 27-2) of the 
Convention. 
 
4.   The applicant further complains about discrimination by the 
Austrian authorities against him because of his status as politician 
of the opposition.  He invokes Article 14 (Art. 14) of the Convention. 
 
     The Commission finds that this complaint falls to be considered 
under Article 14 in conjunction with Article 10 (Art. 14+10)of the 
Convention.  However, having regard to the applicant's submissions and 
all the material before it, the Commission finds that the applicant 
failed to substantiate his allegation that in the exercise of his 
rights under Article 10 (Art. 10) of the Convention the Austrian 
authorities discriminated against him on the ground that he was a 
politician of the opposition. 
 
     It follows that this part of the application is also manifestly 
ill-founded within the meaning of Article 27 para. 2 (Art. 27-2) of the 
Convention. 
 
5.   Lastly he complains that because members of the Broadcasting 
Supervisory Board were biased, he did not have an effective remedy 
within the meaning of Article 13 (Art. 13) of the Convention for the 
purpose of complaining about the violation of Article 10 (Art. 10) of 
the Convention. 
 
     The Commission recalls that Article 13 (Art. 13) of the 
Convention requires a remedy in domestic law only in respect of 
grievances which can be regarded as "arguable" in terms of the 
Convention (Eur. Court H.R., Powell and Rayner judgment of 
21 February 1990, Series A no. 172, p. 14, para. 31). 
 
     The Commission, having regard to the above findings as regards 

Seite 8 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt



the alleged violation of Article 10 (Art. 10) of the Convention, 
considers that the applicant's submissions in this respect cannot be 
considered as an arguable claim in terms of the Convention.  Moreover, 
the Commission observes that the applicant could, and did, complain 
about the Broadcasting Supervisory Board's decisions to the 
Constitutional Court.  Consequently, there is no appearance of a 
violation of Article 13 (Art. 13) of the Convention in this respect. 
 
     It follows that this part of the application is also manifestly 
ill-founded within the meaning of Article 27 para. 2 (Art. 27-2) of the 
Convention. 
 
     For these reasons, the Commission, unanimously, 
 
     DECLARES THE APPLICATION INADMISSIBLE. 
 
Secretary to the First Chamber        President of the First Chamber 
 
     (M.F. BUQUICCHIO)                        (C.L. ROZAKIS) 

Seite 9 von 9

18.02.04http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc1doc/hedec/sift/2184.txt


